Ambtelijk secretaris gor

  • Freelance
  • Branche Overheid
  • max. € 90 per uur
  • In Noord-Brabant
  • Reageren vóór 19-09-2025 (16:00)

De functie

Introductie
Per 1 januari jl. zijn 5 sectorale ondernemingsraden en de nieuwe concern brede Groepsondernemingsraad (GOR) gestart. De raden hebben veel nieuwe leden gekregen, de GOR is zelf helemaal vernieuwd. Aan de zeggenschapskant is een nieuwe WOR-bestuurder benoemd.

Daarmee maken zeggenschap en medezeggenschap een nieuwe start na een moeilijke periode waarin er geen goede samenwerkingsrelatie meer was tussen de vorige GOR en de vorige WOR-bestuurder.

De basis voor deze nieuwe start is een extern adviesrapport waarin aanbevelingen staan voor een nieuwe samenwerkingsrelatie. De GOR, sectorale OR’en en de WOR-bestuurder willen langs die lijn werken aan de nieuwe medezeggenschap. De GOR zoekt daarvoor een eigen stevige secretaris met adviesrol.

Vraag
De nieuwe GOR zoekt een ervaren adviseur die inhoudelijk sterk is, het proces bewaakt en de samenwerking bevordert tussen alle betrokken partijen. Dat laatste gaat zowel over de relatie tussen zeggenschap en medezeggenschap, over de relatie tussen GOR en sectorale OR’en, als over de relatie tussen medezeggenschap en de achterban. Ook heeft de ambtelijke secretaris GOR samen met de secretaris van de WOR-bestuurder een regisserende rol bij het traject tussen WOR- bestuur en (G)OR die moet leiden tot een verbeterde samenwerkingsrelatie.

Op de inhoud heeft de (G)OR behoefte aan een ambtelijk secretaris die de WOR uitlegt, de formele rol en positie van de (G)OR scherp heeft (advies, instemming) en ondersteunt bij het opstellen van adviezen en instemmingsreacties.

Een goed functionerende medezeggenschap begint bij een stevig fundament: duidelijke processen, transparante communicatie en zorgvuldige documentatie. De secretaris bewaakt het proces, de opvolging van afspraken en het archiveren van documenten.

Kandidaatomschrijving

Taken en rollen:
De kandidaat werkt in opdracht van de GOR (voorzitter). Als ambtelijk secretaris staat de kandidaat voor de volgende zaken aan de lat:

  • De kandidaat bereidt samen met het DB van de GOR de agenda van de GOR voor, sluit aan bij de GOR- vergadering en zorgt voor de actie- en besluitenlijst.
  • Op verzoek van sectorale OR’ en bereidt de kandidaat mede de agenda voor van een sector-OR overleg, sluit aan bij de vergadering en zorgt voor de actie- en besluitenlijst.
  • De kandidaat adviseert de GOR bij de voorbereiding op het overleg met de WOR-bestuurder (overlegagenda).
  • De kandidaat adviseert GOR en sectorale OR’en bij vragen over inhoud, proces, positie & rol ten aanzien van medezeggenschap. Bijvoorbeeld over wanneer de (G)OR advies dan wel instemmingsrecht heeft en wat aan de GOR is en wat aan de sectorale OR’en.
  • De kandidaat adviseert en stelt de reacties op van de GOR en sectorale OR’ en bij adviesaanvragen en instemmingsverzoeken.
  • De kandidaat adviseert de (G)OR over relevante ontwikkelingen in (gemeentelijke) medezeggenschap en signaleert opleidingsbehoeften.

Interviewplanning

De gesprekken vinden plaats op maandag 29 september 2025 in de ochtendop het stadskantoor in ‘s-Hertogenbosch.  
De uitnodiging van dit gesprek zal uiterlijk donderdag ochtend 25 september 2025worden verzonden.

Toelichting op rooster

Combinatie van werken op afstand en fysieke aanwezigheid bij overlegmomenten GOR en GOR- WOR.

Vereiste Kwalificaties

  • Werkervaring De kandidaat beschikt over recente werkervaring met het adviseren op het gebied van (mede)zeggenschap bij een 100.000+ gemeente. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Opleiding

De kandidaat beschikt over HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt duidelijk uit het CV.

  • Werkervaring

De kandidaat beschikt over recente werkervaring met het adviseren van gemeentelijke medezeggenschap. Dit blijkt duidelijk uit het CV.

  • Competenties

De kandidaat heeft aantoonbare kennis van arbeidsrecht, ondernemingsraadwetgeving en medezeggenschap. De kandidaat heeft ervaring en visie op de samenwerkingsrelatie tussen zeggenschap en medezeggenschap. De kandidaat heeft een visie op moderne medezeggenschap, bijvoorbeeld in relatie tot achterbanraadpleging en (vernieuwende) vormen van medewerkersparticipatie bij organisatieontwikkelingen. Ook heeft de kandidaat sterke analytische en organisatorische vaardigheden. Houdt de medezeggenschap in de juiste focus. Biedt structuur en overzicht; maakt de vraagstukken en oplossingen concreet. En de kandidaat is proactief, met een hands-on mentaliteit. Betrouwbaar, integer. Flexibel en in staat om snel te schakelen in een veranderende werkomgeving.

Bovenstaande competenties zijn minimum eisen en worden getoetst bij de kandidaten die worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Blijkt dat de kandidaat niet voldoet aan deze competenties dan wordt deze uitgesloten van gunning.

  • Werklocatie

De kandidaat dient fysiek bij de overleggen op locatie aanwezig te zijn. Het fysiek aanwezig zijn bij overleggen is een eis wordt getoetst bij de kandidaten die worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Blijkt dat de kandidaat niet kan voldoen aan deze competenties dan wordt deze uitgesloten van gunning.

  • Opleiding De kandidaat beschikt over een HBO diploma. Dit blijkt duidelijk uit het CV.

Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!

  1. Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
  2. Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
  3. CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
  4. Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!