- Detachering
- Branche Financieel economisch
- In Noord-Brabant
- Reageren vóór
27-10-2025 (03:00)
De functie
Schuldhulpverlener voor ondernemers
Wil jij ondernemers met financiële problemen écht verder helpen én bijdragen aan de ‘uitbouw’ van een toekomstbestendige schuldhulpverlening? Kom dan ons team KBFID versterken en geef samen met ons vorm aan een vernieuwende aanpak voor ondernemers in Breda.
Intro:
Als schuldhulpverlener voor ondernemers speel jij een sleutelrol in de verdere uitbouw en professionalisering van onze schuldhulpverlening binnen de Gemeente Breda. Je helpt ondernemers met financiële problemen niet alleen met deskundig advies, maar draagt ook actief bij aan het ontwikkelen van een toegankelijke en toekomstgerichte dienstverlening.
Je werkt binnen team KBFID (Kredietbank en Financiële Informatie en Diensten), een multidisciplinair team van circa 20 collega’s met expertises zoals budgetbeheer, kredietadvies, debiteurenbeheer, financiële administratie, bewindvoering, Financy (financieel expertisecentrum), en het (SSO) servicepunt voor starters en ondernemers.
Samen bouwen we aan een vernieuwde aanpak waarin maatwerk, ondernemerschap en financiële veerkracht centraal staan. Jouw visie, ideeën en initiatief zijn hierin van grote waarde.
Wat ga je doen?
- Je speelt een actieve rol in de ‘uitbouw’ en verdere professionalisering van onze schuldhulpverlening voor ondernemers en toetst ook onze huidige basisinrichting schuldhulpverlening voor ondernemers.
- Je brengt niet alleen je kennis in, maar ook je ideeën en inzichten om onze aanpak te versterken.
- Je analyseert samen met de ondernemer de financiële situatie, inclusief schulden, inkomsten en uitgaven.
- Je adviseert over oplossingen en begeleidt ondernemers bij het verbeteren van hun financiële situatie.
- Je stelt plannen van aanpak op voor het aflossen van schulden, inclusief betalingsregelingen en herstructurering.
- Je onderhandelt met schuldeisers om tot werkbare afspraken te komen en juridische stappen en (verdere) incassomaatregelen te voorkomen.
- Je doet betalings- of saneringsvoorstellen.
- Je ondersteunt ondernemers bij het op orde brengen van hun financiële administratie.
- Je geeft voorlichting en advies om toekomstige schulden te voorkomen en biedt nazorg om de voortgang te monitoren.
- Op te leveren resultaat is een volledig getoetst en doorlopen traject van schuldhulpverlening voor ondernemers van A tot en met Z, binnen een gestelde periode van de opdracht.
Wat vragen wij?
- Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur in de richting van Social Work, Sociaal Juridische Dienstverlening of Rechten.
- Je hebt minimaal 1 jaar ervaring met het saneren van ondernemers met schulden. Je moet zelf de voorstellen (met betrekking tot het totale schuldenpakket) aan de schuldeisers hebben gedaan om te saneren. Je moet dit dus niet hebben uitbesteed.
- Je hebt bij voorkeur meer dan 1 jaar ervaring als budgetcoach.
- Je hebt bij voorkeur ervaring als ondernemer en spreekt de taal van ondernemers.
- Je bent accuraat, stressbestendig, empathisch en hebt sterk cijfermatig inzicht.
- Je kunt balansen lezen en hebt kennis van belastingaangiften.
- Je hebt kennis van het insolventierecht.
- Je hebt inlevingsvermogen, schakelt snel en behoudt de regie in complexe situaties.
- Je beschikt over WFT Basis of bent bereid dit op korte termijn te behalen.
- Je neemt eigenaarschap, denkt vooruit, toont initiatief en weet partijen te verbinden.
- Je hebt aantoonbare kennis in het coachen en het overdragen van kennis over schuldhulpverleners voor ondernemers aan collega’s.
Wat bieden wij?
Werken bij de Gemeente Breda is werken in een stad met ambities. We denken vooruit en maken mogelijk. Voor onze inwoners én voor onze medewerkers.
Wie zijn wij?
Team KBFID is een dynamisch en multidisciplinair team dat ondernemers ondersteunt bij financiële vraagstukken. We zetten ons in om schuldhulpverlening voor ondernemers toegankelijk, effectief én toekomstgericht te maken. Jij krijgt de kans om niet alleen een belangrijke bijdrage te leveren, maar ook om met jouw kennis en ideeën mee te bouwen aan de fundamenten van deze dienstverlening. We waarderen eigen initiatief en stimuleren een cultuur van samenwerken, leren en verbeteren.
Lees meer over de Gemeente Breda
Vereiste Kwalificaties
- Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
- Je werkt accuraat.
- Je bent stressbestendig.
- Je hebt een sterk empathisch vermogen.
- Je hebt een sterk cijfermatig inzicht.
- Je hebt een goed inlevingsvermogen.
- Je schakelt snel en behoudt de regie in complexe situaties.
- Je neemt eigenaarschap.
- Je denkt vooruit, toont initiatief en weet partijen te verbinden.
- Je hebt sterke adviesvaardigheden
De woensdag 29 en donderdag 30 oktober 2025 zijn gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.
- Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding. Dit moet blijken uit het cv.
- Uw kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met het saneren van ondernemers met schulden. De kandidaat moet zelf de voorstellen (met betrekking tot het totale schuldenpakket) aan de schuldeisers hebben gedaan om te saneren. De kandidaat moet dit dus niet hebben uitbesteed. Dit moet blijken uit het cv.
- Uw kandidaat kan balansen lezen en heeft kennis van belastingaangiften. Dit moet blijken uit het cv.
- Uw kandidaat heeft kennis van het insolventierecht. Dit moet blijken uit het cv.
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur een afgeronde HBO opleiding in de richting van Social Work, Sociaal Juridische Dienstverlening of Rechten. Dit moet blijken uit het cv.
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur ervaring als ondernemer en spreekt de taal van ondernemers. Dit moet blijken uit het cv.
- Uw kandidaat beschikt bij voorkeur over WFT Basis of is bereid dit op korte termijn te behalen. Dit moet blijken uit het cv.
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring in het coachen en het overdragen van kennis over schuldhulpverleners voor ondernemers aan collega’s. Dit moet blijken uit het cv.
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 1 jaar ervaring als budgetcoach. Dit moet blijken uit het cv.
Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!
- Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
- Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
- CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
- Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!