Adviseur verkeersmodel holland rijnland

  • Freelance
  • Branche Verkeer vervoer nautisch
  • max. € 130 per uur
  • In Zuid-Holland
  • Reageren vóór 24-10-2025 (16:00)

De functie

Opdrachtomschrijving

Voor de regio Holland Rijnland is een nieuw regionaal verkeersmodel (Verkeersmodel Holland Rijnland, VMHR) ontwikkeld met een basisjaar 2018 en prognosejaren 2030 en 2040. De gemeenten die deelnemen aan dit verkeersmodel zijn HLT, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude.

Het gehele model is in het softwarepakket Aimsun gemaakt. Het is een multimodaal verkeersmodel (gemotoriseerd verkeer, OV en fiets) waarbij het gemotoriseerde verkeer wordt gekalibreerd. Het personenvervoer in het VMHR wordt met een tour-based model gemodelleerd. Het vracht- en bestelverkeer met een zwaartekracht model.

In het verleden lag het beheer bij Holland Rijnland. Doordat er bij Holland Rijnland niet voldoende expertise was, is het beheer overgedragen naar de gemeente Leiden. Nu het verkeersmodel is opgeleverd wordt het beheer nu verder uitgewerkt. De benodigde expertise voor het duurzaam beheren en benutten van het VMHR ontbreekt nog grotendeels intern. Inhuur is noodzakelijk om deze kennis op te bouwen, processen in te richten en de interne capaciteit op een hoger niveau te brengen. Naar verwachting is hiervoor een opbouwperiode van ongeveer twee jaar nodig. De gevraagde adviseur speelt hierin een sleutelrol met focus op zowel inhoudelijke borging als kennisoverdracht.

Momenteel wordt er door Haskoning een extra prognosejaar ontwikkeld voor het VMHR, namelijk 2025. Dit wordt gebouwd als een prognosejaar en wordt dus niet gekalibreerd met telgegevens, maar infrastructurele wijzigingen en stedelijke ontwikkelingen worden wel meegenomen. Ook veranderingen in de plannen rond infrastructurele en stedelijke ontwikkelingen voor de prognosejaren 2030 en 2040 worden meegegeven. Daarnaast is er een extra controle uitgevoerd op het basisjaar om fouten eruit te halen.

Op te leveren resultaten:

1. Ondersteuning bij de ontwikkeling van het prognosejaar 2025 (doorlooptijd 5 maanden)

– Inhoudelijke advisering van de VMHR-beheerder en het kernteam bij de ontwikkeling van het prognosejaar.

Het kernteam bestaat uit verkeerskundigen van de gemeente Katwijk, gemeente Leiden, Provincie Zuid-Holland, de beheerder van het verkeersmodel en de inhuurkracht.

– Deelname aan en inhoudelijke bijdrage aan wekelijkse overleggen met Haskoning.

– Uitvoeren van technische en inhoudelijke controles op input en output van het model.

– Beoordelen en van feedback voorzien van de technische handleiding.

– Signaleren van risico’s en knelpunten en doen van verbetervoorstellen.

2. Beheer en overdracht VMHR (doorlooptijd 24 maanden)

– Inwerken en opleiden van de beheerders met als doel dat de beheerder zelfstandig beheer- en onderhoudstaken kan uitvoeren na afloop van de opdracht.

– Advisering bij opzetten proces ‘aanvragen van akoestische onderzoeken’.

– Interpoleren naar andere jaren dan de prognosejaren.

– Fungeren als eerste inhoudelijk aanspreekpunt voor (complexe) vragen over het verkeersmodel.

– Uitvoeren beheer (beantwoorden van vragen en het documenteren van deze aanvragen).

– Documenteren en bijhouden van fouten in het verkeersmodel.

– Deelname aan wekelijks beheeroverleg en maandelijks overleg met de omgevingsdienst.

Vereiste Kwalificaties

  • Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100 punten) Inschrijver dient in Mercell een CV en Beantwoording Gunningscriteria in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    Ervaring met communicatie en samenwerking met externe modelbouwers. Inschrijver toont aan over relevante ervaring te beschikken met verkeersmodellen, bij voorkeur modellen die qua opbouw en werking vergelijkbaar zijn met het Verkeersmodel Holland Rijnland (VMHR). Kennis van milieumodellen en de relatie tussen milieu- en verkeersmodellen.

Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen. Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.

  • De Inschrijver heeft kennis genomen van de ‘Uitnodiging tot inschrijving’ en bijbehorende bijlagen zoals bijgevoegd onder deze vraag en gaat akkoord met de gevolgde procedures zoals is beschreven in dit document.

  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten) De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    De kandidaat kan helder verwoorden wat de toegevoegde waarde is van regionale verkeersmodellen in beleidsvorming. Hoe ziet de kandidaat de rol van verkeersmodellen in de komende 5 tot 10 jaar? Wat is de verwachte impact van technologische innovaties (zoals AI en smart mobility) en de rol van verkeersmodellen bij duurzame mobiliteit? De kandidaat toont aan bekend te zijn met de beperkingen van verkeersmodellen (bijvoorbeeld ten aanzien van betrouwbaarheid). Hoe ziet de kandidaat de relatie tussen het verkeers- en milieumodel? De kandidaat geeft voorbeelden waaruit blijkt dat hij/zij met Aimsun en Nebula kan werken. De kandidaat geeft voorbeelden van hoe hij/zij kennis overdraagt. De kandidaat geeft aan hoe hij/zij eerder beheer van verkeersmodellen heeft opgezet.

  • Eis 1: De kandidaat is beschikbaar per genoemde 13 november 2025 en binnen 4 weken na start het aantal uitgevraagde werkuren per week beschikbaar

  • Eis 2 De kandidaat heeft HBO/WO werk- en denkniveau

  • Eis 3 De kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als verkeersmodellen expert bij/ in opdracht van een gemeente, provincie of vervoerregio en heeft vanuit deze rol ook gewerkt aan het opzetten van een beheersysteem voor verkeersmodellen

  • Eis 4 De kandidaat heeft ervaring met het werken met het verkeersmodelsysteem Aimsun.

  • Prijs

Inschrijver voegt bij deze vraag het ingevulde en rechtsgeldig ondertekende prijsformulier bij waarin Inschrijver zijn uurtarief kenbaar maakt. Het uurtarief is exclusief BTW en hierin zijn inbegrepen salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de opdracht. Het uurtarief staat vast gedurende de looptijd van het contract en eventuele verlengingen

Upload hier uw ingevulde offerte-prijs formulier, ondertekend door een daartoe bevoegd persoon

Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!

  1. Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
  2. Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
  3. CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
  4. Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!