Adviseur ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen)

  • Detachering
  • Branche Bouw infra
  • max. € 120 per uur
  • In Gelderland
  • Reageren vóór 03-11-2025 (04:00)

De functie

Omschrijving Opdrachtgever provincie GelderlandGelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1.500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

Opdracht

Vlot, veilig, betaalbaar en klimaatneutraal reizen, van deur tot deur. Dat is de ambitie waar we aan werken. Onderdeel daarvan is het in stand houden en zo nodig aanpassen van het provinciale wegennet. De afdeling Gebiedsontwikkeling en Uitvoering (G&U) van de provincie Gelderland is een no-nonsense organisatie en de sfeer is collegiaal en informeel. Er wordt hard gewerkt, iedereen gaat voor resultaat en kwaliteit. 

De afdeling G&U is onder meer verantwoordelijk voor de realisatie van de nieuwbouw en reconstructie van projecten op het gebied van wegeninfrastructuur en openbaar vervoer. Dit varieert van reconstructies van kruisingen tot het ontwikkelen van nieuwe wegen. De provincie heeft circa 1200 kilometer weg in beheer en onderhoud. Daarnaast draagt de afdeling in toenemende mate bij aan de realisatie van gebiedsontwikkelingsprojecten.

De afdeling bestaat uit 8 teams: Projectmanagement, Ontwerp, Realisatie, Aanbesteding en Concessiemanagement, Omgeving, Project- en Procesbeheersing (PPB), Aanpak piekbelasting en Grond. In totaal telt de afdeling momenteel ca. 200 medewerkers. Een deel van de werkzaamheden wordt door uitbesteding gerealiseerd. Vanuit jouw rol kom je te werken in het team Realisatie. Binnen dit team verzorgen we samen met het team Ontwerp de uitwerking en de uitvoering van de projecten en kunnen de teams eigenlijk gezien worden als het ingenieursbureau van de Provincie. Binnen deze teams maken we (verkeerskundige en landschappelijk ingepaste) ontwerpen, contracten (bestekken) en begeleiden we de uitvoering van de wegenbouwprojecten. Specifiek binnen het team Realisatie zijn we met circa. 40 medewerkers en bestaat uit werkvoorbereiders, projectleiders, toezichthouders en verhardings- en materiaal specialisten.

De adviseur Ondergrondse Infrastructuur (OI) werkt voor en vanuit het team Realisatie, meestal vanuit het Provinciehuis in Arnhem (minimaal 3 dagen in de week op het Provinciehuis gewenst). Daarnaast zal een deel van de werkzaamheden op projectlocaties en bij stakeholders binnen de provincie Gelderland worden verricht.

Uitdagingen voor de adviseur OI

De werkzaamheden op het gebied van K&L binnen de provinciale infrastructuur worden steeds complexer en vragen om eenduidigere werkwijzen, afstemming en het vastleggen van afspraken tussen de Provincie en nutsbedrijven voor de uitvoering van infraprojecten. Dit heeft te maken de groeiende druk op ruimte, een snel toenemende hoeveelheid kabels en leidingen (K&L), het cruciale belang van energievoorziening, netcongestie en krapte op de arbeidsmarkt aan technisch personeel bij nutsbedrijven en nutsaannemers. Dit zorgt voor (extra) wachttijden waardoor projecten soms tot 1,5 á 2 jaar vertragen. Daarnaast spelen eigendomskwesties van de ondergrond.

De werkzaamheden op het gebied van kabels en leidingen (K&L) zijn binnen de provinciale infrastructuur op verschillende plekken belegd en ontbreekt een sturende en coördinerende rol van de provincie. Het maken van afspraken met nutsbedrijven over aanpassingen en verleggingen, noodzakelijk voor het uitvoeren van infra projecten, ligt bij de projectleiders realisatie (ca. 14 medewerkers) die hierbij ondersteund worden door andere medewerkers (projectleider ontwerp, jurist, vergunningverleners, afdeling Beheer & Onderhoud). Bovengeschetste ontwikkelingen vragen om steeds meer inhoudelijke kennis, eenduidige werkwijzen, goede coördinatie en vastlegging van afspraken. We willen de projectleiders realisatie hierbij laten ondersteunen door een adviseur Ondergrondse Infrastructuur in deze tijd waarin het werkveld ondergrondse infrastructuur steeds complexer wordt.

Overwerk
Het is mogelijk dat werkzaamheden moeten worden verricht buiten de reguliere werktijden. Deze zullen worden verrekend
op basis van het geoffreerde uurtarief, verhoogd met de volgende percentages:
– Werkzaamheden op werkdagen tussen 07:00 uur – 20.00 uur: basisloon = 100%
– Werkzaamheden op werkdagen tussen 05:30 uur – 07.00 uur: basisloon + 25% = 125%
– Werkzaamheden op werkdagen tussen 20:00 uur en 05:30 uur en dienstvrije dagen (zaterdag/zondag en feestdagen):
basisloon + 50% = 150%

Van overwerk is sprake als er werkzaamheden moeten worden verricht buiten de reguliere werktijd van 07:00 uur – 20.00
uur waarbij de overeengekomen uren in reguliere werktijd ook gewerkt zijn.

Extra’s
De werkvoorbereider moet beschikken over / door het detacheringsbureau worden voorzien van :
– veiligheidsschoenen (klasse S3)
– mobiele telefoon met camera
– rijbewijs

Provincie Gelderland zal voorzien in een veiligheidsjas/-vest, voorzien van provinciaal logo. Overige persoonlijke
beschermingsmiddelen worden in overleg geleverd. De kosten van deze voorzieningen (inclusief de kosten van mobiel internet) worden geacht te zijn opgenomen in het uurtarief. Kosten voor zakelijke kilometers worden verrekend tegen een tarief van € 0,29 per km.

De taken en verantwoordelijkheden bestaan met name uit:

  • Vroegtijdige betrokkenheid: Je sluit vroeg aan bij projecten van de provincie en derden waarin kabels en leidingen een rol spelen. Zo adviseer je over technische, financiële en juridische aspecten en stel je raakvlak- en conflictanalyses op voor infrastructurele en ruimtelijke ontwikkelingen, en geef je input voor kostenramingen.
  • Bevordering samenwerking stakeholders: Je faciliteert een effectieve samenwerking met netbeheerders, grondroerders en andere betrokken partijen door nauwe contacten te onderhouden en regelmatige overleggen te organiseren. Dit omvat ook het samen met de projctleider realisatie voeren van en het verzorgen van verslaglegging bij coördinatie-overleggen met netbeheerders.
  • Ondersteuning en advies: Je adviseert technisch en financieel bij vergunningsaanvragen, projecten en werkzaamheden aan ondergrondse infrastructuur, zowel voor de provincie als voor derden.
  • Uitvoeringsbeleid en werkprocessen: Je bent verantwoordelijk voor het uitvoeringsbeleid en de werkprocessen rondom de conditionering van kabels en leidingen binnen het provinciale infrastructurele gebied. Dit houdt in dat je procesleidraden en modelstukken zoals VTA/VTM en POS beheert (hierbij ondersteund door de afdelingsjuristen).
  • Aanspreekpunt en expert: Je fungeert als centraal aanspreekpunt voor collega’s en als vakinhoudelijk expert met uitgebreide kennis van wet- en regelgeving (bijvoorbeeld WIBON, CROW500 en de Telecommunicatiewet).
  • Beleidsinput en strategie: Je levert input voor provinciaal ondergronds infrastructuurbeleid.
  • Advies aan management en bestuur: Je adviseert zowel gevraagd als ongevraagd en houdt hierbij rekening met de politieke gevoeligheden rondom dit thema.

Beschikbaarheid

Kandidaat is inzetbaar vanaf 1 december 2025 voor de duur van 12 maanden voor minimaal 32 uur en maximaal 36 uur per week, waarvan minimaal 3 dagen per week werkzaam op het Provinciehuis te Arnhem. De inhuuropdracht kan niet worden verlengd.   Afhankelijk van de beschikbaarheid van kandidaat, is een gefaseerde start en/of latere startdatum mogelijk, mits kandidaat uiterlijk 5 januari 2026 inzetbaar is voor minimaal 32 uur per week.  

Competenties te toetsen in interview

Tijdens het interview worden de volgende persoonlijke competenties getoetst:

  • Resultaat- en oplossingsgerichtheid: Je formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover. Je denkt vooruit. Je spant je actief in om concrete resultaten en/of doelstellingen te halen. Bij tegenslagen geef je niet op en houd je de uitgezette lijn voor ogen.
  • Samenwerkingsgerichtheid: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat en bent in staat om in teamverband daaraan te werken. Je raadpleegt en betrekt anderen, informeert anderen pro-actief en stemt af met anderen. Je bent sociaal en geeft ruimte aan anderen.
  • Afspraken maken: Je bent in staat om duidelijk te zijn in grote onzekerheid, verwachtingen te managen en tot goede afspraken te komen. Deze afspraken weet je ook te borgen.
  • Verbindend vermogen (netwerken): Je bent in staat relaties op te bouwen, te onderhouden en diverse partijen bij elkaar te brengen en aan elkaar te verbinden om tot resultaat te komen.
  • Onderhandelingsvaardigheden: Je beschikt over goede gespreksvaardigheden en je durft de onderhandelingen scherp in te steken zodat duidelijk wordt dat de direct belanghebbenden het maximale doen om het project mogelijk te maken. Je bent in staat verschillen in standpunt of inzicht naar elkaar toe te brengen. Je probeert overeenstemming te bereiken door het effectief communiceren van je eigen standpunten en argumenten en het opsporen en benoemen van gemeenschappelijke doelen.

InterviewfaseDe interviews vinden plaats op vrijdag 14 november 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 10 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Vereiste Kwalificaties

    1. Kandidaat is inzetbaar vanaf 1 december 2025 voor de duur van 12 maanden voor minimaal 32 uur en maximaal 36 uur per week, waarvan minimaal 3 dagen per week werkzaam op het Provinciehuis te Arnhem. De inhuuropdracht kan niet worden verlengd. Afhankelijk van de beschikbaarheid van kandidaat, is een gefaseerde start en/of latere startdatum mogelijk, mits kandidaat uiterlijk 5 januari 2026 inzetbaar is voor minimaal 32 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2015 – heden) in de functie van projectleider ondergrondse infrastructuur (O.I.) en/of adviseur ondergrondse infrastructuur (O.I.) en/of coördinator ondergrondse infrastructuur (O.I.). De relevantie van de werkervaring moet blijken uit het type projecten en de inhoudelijke rol binnen die projecten of organisaties (bureaus of aannemers) waarbij in ieder geval getoetst wordt op complexiteit en omvang van de projecten en inhoud van de verantwoordelijkheden. Geef een toelichting (beschrijving) met minimaal twee (2) concrete opdrachten/projecten bij organisaties waaruit de relevantie moet blijken en de gevraagde minimaal 5 jaar ervaring. Graag ook type project en de inhoudelijke rol binnen die projecten of organisaties benoemen.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met UAV (Uniforme Administratieve Voorwaarden) en RAW bestekken EN/OF UAV-GC (Bouwteams en geïntegreerde contracten), aan te tonen met praktijkvoorbeelden en/of cursussen.
  • Je voegt een CV van maximaal 5 pagina’s A4 toe. Indien het CV (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4’s, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4’s beoordeeld, waarna de overige A4’s buiten de beoordeling worden gehouden.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over een afgeronde (technische) HBO opleiding aangevuld met 5 jaar relevante werkervaring of over een afgeronde (technische) MBO opleiding aangevuld met minimaal 10 jaar relevante werkervaring. Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats en het jaar waarin het diploma is behaald. Benoem in welke rol en in een concrete beschrijving hoe de gevraagde relevante werkervaring is opgedaan.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2015 – heden) met voorbereiding en/of begeleiding en/of aansturing van conditionering van kabels en leidingen in infra projecten en/of bouw projecten. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 3 concrete opdrachten/projecten of functies waaruit blijkt dat de kandidaat aan deze eis van minimaal 5 jaar voldoet.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met bodemkwaliteit en/of archeologie en/of onontplofte oorlogsresten, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met CAD en/of GIS applicaties, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met risicomanagement, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!

  1. Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
  2. Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
  3. CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
  4. Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!