Ambulant woonbegeleider vluchtelingen

Bumper
  • Detachering
  • Branche Zorg en welzijn
  • max. € 75 per uur
  • In Friesland
  • Reageren vóór 07-11-2025 (16:00)

De functie

Wij zijn op zoek naar een ambulant woonbegeleider vluchtelingen voor 16 uur per week. De opvang van Oekraïense vluchtelingen vindt plaats op 12 locaties binnen de gemeente Achtkarspelen. Naast opvang binnen gemeentelijke opvanglocaties, worden ook Oekraïense vluchtelingen opgevangen in particuliere setting. Ook beschikt de gemeente over een doorstroomlocatie voor maximaal 36 statushouders. Een bijzondere manier van gemeenschappelijk en toch ook zelfstandig wonen, waarbij het proces van integratie is begonnen en maatschappelijke begeleiding wordt geboden. In totaal zijn er zo’n 230 opvangplekken operationeel voor vluchtelingen in de gemeente. Deze vluchtelingen hebben in meer of mindere mate behoefte aan ondersteuning en begeleiding. De ambulant woonbegeleider begeleidt Oekraïense vluchtelingen en statushouders van de diverse opvanglocaties binnen de gemeente Achtkarspelen. Het werk is gevarieerd en uitdagend omdat een woonbegeleider te maken heeft met ad-hoc werkzaamheden en uiteenlopende situaties, op locaties waar opvang wordt geboden aan een doelgroep met een migratieachtergrond met mogelijkerwijs psychiatrische en/of verslavingsproblematiek. De ambulant woonbegeleider wordt ingeroosterd op werkdagen tussen 09.00u-17.00 uur en werkt afwisselend op de opvanglocaties en op het gemeentekantoor in Buitenpost. Het takenpakket bestaat zowel uit administratieve werkzaamheden op kantoor, als ambulante werkzaamheden in de woonsituatie van de vluchteling. De kandidaat is het eerste aanspreekpunt voor vluchtelingen met een hulp- of begeleidingsvraag. Daarnaast zorgt hij of zij voor een goede operationele gang van zaken op de opvanglocaties. De kandidaat creëert een omgeving waarin de vluchtelingen zo humaan en waardig mogelijk worden opgevangen zonder daarbij te hospitaliseren en steeds met oog voor budgettaire kaders.  Deze functie is ingeschaald in schaal 8 cao Gemeenten. *Vanwege de aard en inhoud van deze opdracht is het belangrijk om te voldoen aan de richtlijnen van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Om schijnzelfstandigheid te voorkomen, is inschrijving uitsluitend mogelijk voor partijen die personeel in loondienst beschikbaar stellen.* *Dit betekent dat zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers), evenals bv’s met enkel een directeur-grootaandeelhouder, helaas niet in aanmerking komen voor deze opdracht. Ook inschrijvingen via detacheringsbureaus, brokers, uitzendorganisaties of andere intermediairs die zzp’ers aanbieden, kunnen niet worden meegenomen in de beoordeling – ongeacht de aard van de contractuele relatie.* *Alleen kandidaten die aantoonbaar in loondienst zijn bij de inschrijvende partij komen in aanmerking voor gunning. De gemeente behoudt zich het recht voor om bij twijfel aanvullende documentatie op te vragen om de aard van het dienstverband te verifiëren. Als blijkt dat niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan dit leiden tot uitsluiting van verdere deelname aan de procedure.* Verantwoordelijkheden Het takenpakket bestaat onder andere uit de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden: * Draagt bij aan het realiseren en in stand houden van een veilig leef- en woonklimaat voor bewoners; * Onderhoudt contact met bewoners en stimuleert hen om actief en zelfredzaam te zijn; * Voert gesprekken met bewoners (ook in conflictsituaties); * Ondersteunt bewoners bij het regelen van (overheids)zaken; * Vangt op, registreert en informeert nieuwe instromers; * Geeft voorlichting aan en begeleidt bewoners, ook naar en bij (zorg)afspraken; * Fungeert als eerste aanspreekpunt en vraagbaak voor bewoners en heeft daarmee een signalerende functie binnen de diverse locaties; * Heeft een coördinerende, initiërende en aansturende rol bij de inzet van betrokken vrijwilligers; * Voert afstemmingsgesprekken met interne gemeentelijke afdelingen; * Voert afstemmingsgesprekken met externe partijen, waaronder onderwijs- en zorginstanties; * Houdt toezicht op de veiligheid en de naleving van huisregels op de opvanglocaties; * Organiseert, waar nodig, activiteiten voor en/of met bewoners met als doel het bevorderen van integratie en coördineert de uitvoering van deze activiteiten; * Draagt zorg voor de facilitering van benodigdheden op de locatie, binnen de budgettaire kaders; * Voert eenvoudige technische handelingen en/of reparaties uit op een opvanglocatie; * Geeft uitvoering aan het Legionella-Beheerplan; * Levert een bijdrage aan het geheel van werkzaamheden, die nodig zijn vanaf het moment van het vinden van een nieuwe opvanglocatie tot en met het operationeel gaan van deze locatie. Is daarmee ondersteunend aan de werkzaamheden van de projectleider(s); * Administratieve werkzaamheden rondom bewoners, waaronder het tijdig opstellen en bijhouden van accurate dagrapportages; De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor 16 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 16 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De gesprekken vinden plaats op 20 november 2025. We vragen hier rekening mee te houden. ## Vereiste Kwalificaties * U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina’s A4 toe. * Kandidaat heeft minimaal 2 jaar recente (< 2 jaar) werkervaring als woonbegeleider Oekraïense vluchtelingen. * Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met verslavings-, psychiatrische- of traumaproblematiek. * Kandidaat heeft een maximale reisafstand naar Buitenpost van 35 minuten enkele reis. * U voegt een CV van maximaal 3 pagina's A4 toe. * De mate van werkervaring als woonbegeleider vluchtelingen bij de gemeente Achtkarspelen * Mate van kennis van de sociale kaart van de regio * De kandidaat verstaat het Fries * De mate waarin het CV en de motivatiebrief aansluiten bij de opdracht en de organisatie

Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!

  1. Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
  2. Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
  3. CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
  4. Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!