Consulent participatie jongerenloket met het accent op inkomen

  • Freelance
  • Branche Maatschappelijk werk
  • In Noord-Holland
  • Reageren vóór 07-10-2025 (03:00)

De functie

Organisatie
Het Maatschappelijk Domein staat naast, voor en achter de inwoners van Purmerend en houdt zich bezig met zaken die de inwoner direct raakt. Onze opgave is zaken zo te organiseren dat inwoners zich geholpen en gehoord voelen. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met je collega’s vinden we belangrijk. Binnen de organisatie wordt continu gekeken of we op de juiste weg zitten. 

Heb jij hart voor je medemens en zoek je een opdracht waarbij je echt het verschil kunt maken voor de inwoners van Purmerend? Ben je nieuwsgierig en betrokken en voelt het als een uitdaging om op zoek te gaan naar (financieel) perspectief in het leven van mensen? 

Opdracht 
We ondersteunen jongeren bij al hun vragen op het gebied van financiën, werk, leren en zorg. Deze inkomensvraagstukken worden vanuit de context van de inwoner bekeken om zo tot brede oplossingen te komen. Je zorgt ervoor dat het uitgangspunt is dat de inwoner op een juiste en tijdige wijze over de uitkering kan beschikken en over de financiële voorzieningen die er nodig zijn in een specifieke situatie, indien nodig. Je werkt nauw samen met collega’s en partners binnen het maatschappelijke domein. De gesprekken met inwoners vinden plaats waar nodig, dat kan een huisbezoek, een afspraak op het stadhuis, bij onze partners in de stad of telefonisch zijn. 

Aandachtspunten 

  • Beoordelen en behandelen van aanvragen voor inkomensondersteuning (zoals bijzondere bijstand, minimaregelingen, kindregelingen).
  • Mutaties, beëindigings- en heronderzoeken verwerken
  • Signaleren van financiële problematiek bij jongeren en gezinnen.
  • Samenwerken met jeugdconsulenten en andere professionals binnen het sociaal domein.
  • Verstrekken van informatie en advies over gemeentelijke regelingen en landelijke voorzieningen.
  • Actieve bijdrage leveren aan vroegsignalering en preventie van schulden.
  • Opstellen van rapportages en adviezen op basis van sociaal-financiële onderzoeken.
  • Je werkt op een zelfstandige en proactieve manier, binnen de kaders van de opdracht en in samenspraak met de collega’s.
  • De standplaats van het werk is op het stadhuis van Purmerend.

Competenties

  • Je hebt (levens-)ervaring om met mensen te werken vanuit verschillende achtergronden;
  • Je kan complexe materie eenvoudig verwoorden, zowel mondeling als schriftelijk;
  • Sterke uitvoeringsvaardigheden en resultaatgerichte werkhouding.
  • Zelfstandig kunnen werken zonder intensieve begeleiding. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. 

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling).  

Stap 4: Selectiegesprek 
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren. 

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.   

Benodigd aantal professionals 
1.

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vrij.  
We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit betekent dat we in- en vanuit principe niet thuiswerken.  

Planning 
De gesprekken bij de gemeente worden gepland met de best passende kandidaten. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk donderdag 9 oktober 2025 op bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag. 

Overige informatie 

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken.

Vereiste Kwalificaties

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite 4 Sociaal Domein (Benoem duidelijk waar deze is opgedaan)
  • Aantoonbare afgeronde opleiding Social Work, SJD of MWD op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de uitvoering van de inkomenswerkzaamheden op het gebied van jongeren (Benoem dit duidelijk in het cv).
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als inkomensconsulent op het gebied van jongeren (Benoem dit duidelijk in het cv)
  • Aantoonbare werkervaring met het zelfstandig beheren van een caseload in de afgelopen 2 jaar (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!

  1. Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
  2. Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
  3. CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
  4. Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!