- Detachering
- Branche Ict informatievoorziening
- In Utrecht
- Reageren vóór
16-10-2025 (06:00)
De functie
Gevraagde werkzaamheden
Als Kwartiermaker Doorontwikkeling IVOM luidt de opdracht om via een nieuw Target Operating Model (kortweg TOM) tot een optimale, toekomstbestendige
organisatie van IVOM te komen. De doorontwikkeling vindt plaats in opdracht van het College van procureurs-generaal en de algemeen directeur IVOM en breng je tot uitvoering in samenwerking met de directieleden van IVOM en een veranderteam.
In de rol van Kwartiermaker Doorontwikkeling IVOM draag je bij aan een slagvaardige, toekomstbestendige organisatie.
- Ontwikkelen van een nieuwe organisatievorm aan de hand van het Target Operating Model (TOM), gebaseerd op strategische ambities, actuele urgentie en technologische ontwikkelingen.
- Vertalen van strategie naar operationeel ontwerp en implementatie. Onder andere analyse van huidige organisatie-inrichting, ontwerp, ontwikkelen van implementatiestrategie, begeleiden van cultuur- en gedragsverandering en risicomanagement.
- Financieel inzicht en business case-ontwikkeling voor verandervoorstellen en investeringen.
- KPI- en performance management om voortgang, effectiviteit en impact te meten.
- Aansturen van veranderteam en multidisciplinaire projectteams.
- Rapporteren op directieniveau.
- Stakeholdermanagement met onder andere college, DT, management, ondernemingsraad (OR), keten- en externe partners.
Beschrijving directie / dienst / afdeling
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt – samen met de politie en andere ketenpartners – voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal (College). Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl
Achtergrond opdracht
IVOM is begin 2022 opgericht als zelfstandig OM-onderdeel en versterkt, vernieuwt en professionaliseert de dienstverlening op het gebied van informatievoorziening (IV) binnen het OM en met ketenpartners zoals de Rechtspraak en de Politie. Dit doet zij aan de hand van drie strategische pijlers:
- continuïteit,
- professionalisering
- en vernieuwing.
De afdeling IVOM (Informatievoorziening Openbaar Ministerie) is onderdeel van het Openbaar Ministerie (OM) en sinds 2022 een zelfstandig organisatieonderdeel. IVOM is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, beheren en doorontwikkelen van informatievoorzieningen die essentieel zijn voor het werk van het OM en de samenwerking met ketenpartners als politie en rechtspraak. Als organisatie staat IVOM voor grote uitdagingen op het gebied van digitalisering, security, innovatie en organisatieontwikkeling.
Eisen
- Kandidaat heeft Academisch werk- en denkniveau (bij voorkeur in een technische richting zoals Informatiekunde, Natuurkunde of een vergelijkbaar vakgebied).
- Kandidaat heeft minimaal 10 jaar relevante werkervaring in ICT, organisatieontwikkeling of verandermanagement op het gebied van project/programmamanagement.
- Kandidaat heeft minimaal 8 jaar ervaring in de publieke sector
- Kandidaat heeft minimaal 4 jaar als programmadirecteur
Wensen
- Kandidaat heeft x aantal jaar relevante werkervaring in ICT, organisatieontwikkeling of verandermanagement op het gebied van project/programmamanagement.
- Kandidaat heeft x aantal jaar ervaring in de publieke sector.
- Kandidaat heeft x aantal jaar als programmadirecteur.
- Kandidaat beschikt over PRINCE2 Boardroam Training/Certificering
- Kandidaat heeft ervaring binnen complexe ICT omgevingen (1000+ FTE) zoals de. Rijksoverheid.
Competenties
- bestuurssensitiviteit
- plannen en organiseren
- resultaatgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen organisatie
- motiveren
- creativiteit
Deze opdracht valt binnen schaal 14van de CAO Rijk. De indicatieve tariefrange ligt tussen de 122,50 en 132,50 euro per uur.
Let op: dit is geen minimum of maximum tarief. Alle aanbiedingen worden beoordeeld op basis van een puntensysteem dat prijs en kwaliteit afweegt.
Vereiste Kwalificaties
- Kandidaat heeft x aantal jaar als programmadirecteur.
- Kandidaat beschikt over PRINCE2 Boardroam Training/Certificering
- Kandidaat heeft ervaring binnen complexe ICT omgevingen (1000+ FTE) zoals de. Rijksoverheid.
- Kandidaat heeft Academisch werk- en denkniveau (bij voorkeur in een technische richting zoals Informatiekunde, Natuurkunde of een vergelijkbaar vakgebied).
- Kandidaat heeft minimaal 10 jaar relevante werkervaring in ICT, organisatieontwikkeling of verandermanagement op het gebied van project/programmamanagement.
- Kandidaat heeft minimaal 8 jaar ervaring in de publieke sector
- Kandidaat heeft minimaal 4 jaar als programmadirecteur
- Kandidaat heeft x aantal jaar relevante werkervaring in ICT, organisatieontwikkeling of verandermanagement op het gebied van project/programmamanagement.
- Kandidaat heeft x aantal jaar ervaring in de publieke sector.
Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!
- Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
- Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
- CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
- Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!
(Looptijd van 10-10-2025 tot 16-10-2025 06:00)