Strategisch communicatieadviseur – vernieuwbouw stadhuis

Bumper
  • Freelance
  • Branche Communicatie
  • In Overijssel
  • Reageren vóór 04-11-2025 (04:00)

De functie

Gemeente OldenzaalOldenzaal is de Glimlach van Twente. Onze bruisende en Bourgondische stad met circa 32.000 inwoners is een prachtige plek in het Twentse landschap waar je naar hartenlust kunt werken, wonen en leven. Een inspirerende stad met een rijke historie.

De gemeente Oldenzaal is een actieve, betrokken werkgever met de focus op samenwerken. Onze organisatie is met recht een platte te noemen die op veel verschillende vlakken betrokken is bij de Oldenzaalse samenleving. Met ruim driehonderd collega’s staan we dagelijks voor onze inwoners klaar op het gebied van publieke ruimte, sociale zaken en dienstverlening.

ContextDe gemeente bevindt zich in een belangrijke fase rondom het dossier Vernieuwbouw Stadhuis. Dit dossier omvat de toekomstvisie, (ver)bouw, inrichting, huisvesting van medewerkers, publieksfunctie, het faciliteren van het politieke proces en de betekenis van het stadhuis als symbool van lokale overheid en ontmoetingsplek voor inwoners. Het project heeft zowel bestuurlijke als maatschappelijke impact en vraagt om een integrale communicatiestrategie die vertrouwen wekt, transparantie waarborgt en draagvlak bevordert.

Doel van de opdrachtOntwikkelen, coördineren en uitvoeren van een strategisch communicatieplan voor het gehele traject rondom het stadhuisdossier — van besluitvorming tot realisatie en ingebruikname. De adviseur borgt eenduidige communicatie richting bestuur, medewerkers, inwoners en andere stakeholders.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Ontwikkelen van een strategisch communicatieplan met heldere kernboodschappen, fasering, doelgroepen en middelenmix.
  • Adviseren van college en projectleiding over communicatieaanpak, timing en risico’s.
  • Coördineren van de interne communicatie, inclusief medewerkersbetrokkenheid, cultuur en verandercommunicatie.
  • Vormgeven van de externe communicatie, inclusief perswoordvoering, publieksvoorlichting, bewonersparticipatie en reputatiemanagement.
  • Signaleren van kansen en risico’s in de publieke opinie en adviseren over crisis- en issuecommunicatie.
  • Regie voeren over communicatiemiddelen (zoals website, social media, nieuwsbrieven, bijeenkomsten, visuele identiteit).
  • Aansturen en samenwerken met communicatiespecialisten, woordvoerders, ontwerpers en externe bureaus.
  • Monitoren en evalueren van de communicatiestrategie en waar nodig bijsturen.

Verwachte resultaten

  • Een gedragen communicatievisie en plan voor het dossier Vernieuwbouw Stadhuis.
  • Heldere en consistente informatievoorziening richting alle doelgroepen.
  • Positief en transparant imago van de gemeente als betrouwbare regisseur van het proces.

Rapportagelijn en samenwerkingDe strategisch communicatieadviseur werkt nauw samen met:

  • De Opdrachtgever
  • Programmamanager
  • ProgrammagroepCommunicatie
  • Externe partners (architect, aannemer, participatiebegeleiders, etc.)

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg met opdrachtgever
Is hybride werken mogelijk: Ja

Vereiste Kwalificaties

    1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met complexe, politiek-bestuurlijke projecten op het gebied van communicatie binnen de (lokale) overheid;
    1. Aantoonbare werkervaring met projecten op het gebied van burgerparticipatie
    1. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring met complexe, politiek-bestuurlijke projecten op het gebied van communicatie binnen de (lokale) overheid
    1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het samenwerken met externe partijen / stakeholders
    1. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van communicatie
    1. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!

  1. Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
  2. Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
  3. CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
  4. Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!