Teamleider business control bsn

  • Detachering
  • Branche Overheid
  • In Utrecht
  • Reageren vóór 13-08-2025 (10:29)

De functie

Opdrachtomschrijving

Als teamleider Business Control werk je binnen het domein Bedrijfsvoering en het domein Strategie, Bestuur en Kennis. Deze domeinen bestaan in totaal uit 9 organisatieonderdelen. Het team Business Control BSN (Bedrijfsvoering en Strategienetwerk) voert voor deze organisatieonderdelen onder meer de volgende taken uit: beoordeling van en advisering over voorstellen aan management, concerndirectie, college en raad, doen van verbetervoorstellen aan het management van de interne beheersing binnen het eigen organisatieonderdeel, verzorgen van de P&C-cyclus en de managementcyclus, uitvoeren van risicomanagement en het uitvoeren van rechtmatigheidscontrole. Daarnaast voert het team gemeentebrede werkzaamheden uit, zoals de werking van het overheadvierkant Bedrijfsvoering en de monitoring van de voortgang van de bezuinigingsmaatregelen. In het team werken 15 collega’s, te weten 2 senior business controllers (voor de organisatieonderdelen Informatie- & Procesmanagement en Financiën & Inkoop), 8 adviseurs business control/financial controllers en twee financiële ondersteuners. Het is een informeel en toegankelijk team. Er vindt regelmatig overleg plaats waardoor er veel mogelijkheden zijn om met elkaar te sparren. Het team heeft de afgelopen twee jaar een ontwikkeling gemaakt, waardoor veel processen goed lopen. Omdat het team zich wil blijven ontwikkelen, heb jij een belangrijke taak in deze ontwikkeling.

De taken van de teamleider Business Control bestaan uit de volgende 3 hoofdonderdelen:
1. Dagelijkse hiërarchisch leiding aan het team Business Control BSN inclusief actieve inbreng in uitwerking hervormingsmaatregel centralisatie Business Control;
2. Optreden als senior business controller voor het organisatieonderdeel Mens & Organisatie;
3. Organisatieonderdeel overstijgende werkzaamheden (zoals deelname aan Directie Overleg Bedrijfsvoering, advisering aan Concerndirecteur, werkzaamheden overdrachtsdossier t.b.v. nieuwe college), hoofdzakelijk in nauwe samenwerking met de andere 2 senior business controllers.

Resultaat van de opdracht
De diensten die het team heeft geleverd in de afgelopen jaren in gecontinueerd en verbeterd/doorontwikkeld. Je hebt daarnaast de werkdruk in het team onder controle gekregen waarbij je goede afwegingen hebt gemaakt tussen enerzijds prioriteiten vanuit het bestuur en directie en anderzijds vanuit de beschikbare capaciteit en werkdruk van het team. Tenslotte geef je een eindadvies af aan de directeur concern control over de werking van het team, de belasting die daarbij hoort en de verschillende rollen en verantwoordelijkheden.

Jij hebt/bent:
– Je hebt minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van bedrijfseconomie, bedrijfskunde, accountancy of financieel bestuurskunde. 

– Je beschikt over een opleiding tot een Certified Public Controller of Register Controller. Daarnaast heb je ruime werkervaring op WO-niveau. 

– Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met management op strategisch niveau in een overheidsorganisatie en in een politiek-bestuurlijke omgeving.
– Je brengt kennis en ervaring op de verschillende vakgebieden (financiën, bedrijfsvoering en overheidsorganisaties).
– Je beschikt over veranderkundige ervaring met ontwikkelopgaven binnen complexe organisaties. En hebt affiniteit met transities.
– Je bent in staat verschillende rollen aan te nemen passend bij de opgave, omgeving en context: sparringpartner, (inhoudelijk) adviseur en leidinggevende.
– Je kan relativeren, bent stressbestendig en ‘past’ bij de informele, ‘vrolijke’ én professionele sfeer van Gemeente Utrecht.
– Je hebt ervaring binnen een gemeentelijke organisatie

Vereiste Kwalificaties

  • Je hebt minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van bedrijfseconomie, bedrijfskunde, accountancy of financieel bestuurskunde.
  • Je beschikt over een opleiding tot een Certified Public Controller of Register Controller.
  • Je hebt ruime werkervaring op WO-niveau.
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met management op strategisch niveau in een overheidsorganisatie en in een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Je brengt kennis en ervaring op de verschillende vakgebieden (financiën, bedrijfsvoering en overheidsorganisaties).
  • Je hebt ervaring binnen een gemeentelijke organisatie.
  • Je kan relativeren, bent stressbestendig en ‘past’ bij de informele, ‘vrolijke’ én professionele sfeer van Gemeente Utrecht.
  • Je beschikt over veranderkundige ervaring met ontwikkelopgaven binnen complexe organisaties. En hebt affiniteit met transities.
  • Je bent in staat verschillende rollen aan te nemen passend bij de opgave, omgeving en context: sparringpartner, (inhoudelijk) adviseur en leidinggevende.

Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!

  1. Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
  2. Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
  3. CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
  4. Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!