- Detachering
- Branche Personeel en organisatie
- In Zuid-Holland
- Reageren vóór
18-11-2025 (07:00)
De functie
Opdrachtomschrijving
De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) maakt onderdeel uit van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit ministerie werkt aan een rechtvaardige en veilige samenleving. Door wetgeving, conflictoplossing, vreemdelingenbeleid, preventie en criminaliteitsbestrijding. De RvdK wordt ingeschakeld wanneer ernstige zorgen zijn over de opgroei- en opvoedsituatie van een kind tussen 0 en 18 jaar. De RvdK komt op voor deze kinderen door hun (gezins-)situatie te onderzoeken en te adviseren wat de beste oplossing is of een verzoek in te dienen om ouders te beperken in hun gezag. Bij alle werkzaamheden van de RvdK staat het belang van het kind centraal.
Bij de RvdK werken zo’n tweeduizend medewerkers, verspreid over achttien locaties in het land. De organisatie wordt geleid door de directie en ondersteund door de Landelijke Staforganisatie (LSO). De RvdK werkt sinds 2017 in zelforganiserende en resultaatverantwoordelijke teams. Teams hebben zo de mogelijkheid om het werk grotendeels naar eigen inzicht in te vullen. Ieder team is verantwoordelijk voor het behalen van de teamresultaten en het opstellen van een plan om daar te komen. Medewerkers uit het primaire proces krijgen hierbij ondersteuning van een lokaal supportteam dat bestaat uit
-
een teamcoach,
-
een gebiedsmanager,
-
een adviseur beleid,
-
een HR-adviseur en
-
een werkstroomadviseur.
Op dit moment zijn binnen de RvdK verschillen in het tempo waarin gebiedsteams zich ontwikkelen naar de beoogde resultaten. Een aantal locaties en/of gebiedsteams heeft daarbij extra aandacht, sturing en ondersteuning nodig.
Missie en visie
De RvdK is erop gericht dat ieder kind dat wordt gemeld tijdig en effectief wordt geholpen met een goed advies of verzoek aan de rechtbank (de juiste interventie op het juiste moment). Daarom richt de RvdK zich op effectiviteit. De specifieke kennis van de RvdK, opgehaald uit casuïstiek, interventies, en wetenschappelijke inzichten, en het gebruik maken van de kennis van onze professionals zijn essentieel. Het effect is meervoudig: het stelt de RvdK in staat om het methodisch handelen van de eigen professionals continu te verbeteren en waardevolle ervaringen uit onder meer data-analyse te delen met ketenpartners
Gevraagde werkzaamheden of prestatiedoelstelling: (eventuele taken en verantwoordelijkheden)
De Verzuimcasemanager begeleidt het re-integratieproces namens de opdrachtgever en is het aanspreekpunt voor de medewerker. Daarnaast geeft de verzuimcasemanager advies en zorgt ervoor dat alle betrokken partijen tijdig de benodigde acties uitvoeren binnen de geldende kaders en wettelijke termijnen. De verzuimcasemanager brengt inhoudelijke en specialistische deskundigheid in op het gebied van arbeidsverzuim, re-integratie en aanverwante HR-aspecten. Hij/zij ondersteunt en adviseert de directie en HR-adviseurs bij verzuim- en re-integratieproblematiek, en signaleert aandachtspunten in de uitvoering en het beheer van verzuimbeleid. Daarnaast ondersteunt de verzuimcasemanager bij de aanvraag van subsidiemogelijkheden, voorzieningen en schadeverhaal, en adviseert over de consequenties van ontwikkelingen en te nemen maatregelen op relevante aandachtsgebieden. De verzuimcasemanager adviseert over de inzet van externen bij verzuimbegeleiding en voert taken uit die verwant zijn aan het re-integratiewerk.
De volgende taken en verantwoordelijkheden worden onderkend:
- Lid van het ontwikkelteam Goed Werkgeverschap. Hierin werk je sleutelmomenten uit en begeleid je de implementatie;
- Begeleiden van verzuimende medewerkers van de RvdK;
- Zorgen dat verzuimdossiers voldoen aan de normen van de Wet verbetering poortwachter;
- Bijdragen aan het vergroten van de inzetbaarheid van medewerkers;
- Fungeren als duidelijk aanspreekpunt voor HR, medewerkers die verzuimen, en overige teamleden binnen de zelforganiserende teams;
- Optreden als inhoudelijk gesprekspartner in overleggen met de bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werker, re-integratieadviseur, HR-adviseur en directeur;
- Op termijn warm overdragen van de verzuimdossiers onder de verantwoordelijkheid van de verzuimcasemanager naar de staande organisatie
Achtergrond opdracht
Binnen de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) is het verzuim al jarenlang hoog. Zowel interne als externe ervaringen laten zien dat drie aspecten cruciaal zijn voor een structureel lager verzuim:
– het voorkomen van verzuim door een focus op vitaliteit en duurzame inzetbaarheid;
– aandacht voor mens en situatie bij frequent kortdurend verzuim;
– goede begeleiding bij langdurig verzuim, in samenwerking met de bedrijfsarts en het bedrijfsmaatschappelijk werk.
De RvdK zoekt daarom een Verzuimcasemanager die met een positieve, oplossingsgerichte en motiverende houding de verbinding legt tussen mens, proces en organisatie. De casemanager begrijpt wat veranderingen binnen een organisatie doen met medewerkers en zorgt voor een zorgvuldige, professionele begeleiding richting herstel en inzetbaarheid.
Vanuit Goed Werkgeverschap zijn leidinggevenden op 12 ‘sleutelmomenten’ aan zet. Vitaliteit & Inzetbaarheid en Verzuim zijn sleutelmomenten die zijn uitgewerkt. Als Verzuimcasemanager ben je lid van het Ontwikkelteam Goed Werkgeverschap en begeleid je de implementatie. De inzet zal bestaan uit 50% implementatiebegeleiding en 50% verzuimbegeleiding.
Eisen
- De kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde hbo-opleiding bij voorkeur op het gebied van HRM Arbeids- en Organisatiekunde of een vergelijkbare richting aangevuld met een gerichte opleiding in regie op verzuim zoals RCCM CROV of ROZ Dit wordt aangetoond in het CV
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als verzuimcasemanager of re-integratieadviseur waarbij hij/zij verantwoordelijk was voor de begeleiding van medewerkers bij (langdurig) verzuim en re-integratie Dit wordt onderbouwd in het CV of motivatie
- De kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van en ervaring met relevante wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsverzuim en re-integratie zoals de Wet verbetering Poortwachter en de CAO Rijk Dit wordt onderbouwd in het CV of motivatie
- De kandidaat heeft aantoonbare ervaring als verzuimcasemanager binnen de Rijksoverheid waarbij hij/zij verantwoordelijk was voor de begeleiding en coördinatie van verzuim- en re-integratietrajecten De kandidaat is per 1 januari 2025 beschikbaar voor minimaal 32 uur per week
- U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom hij/zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (maximaal 1 A4 – niet in de 3e persoon geschreven)
Wensen
- De kandidaat heeft relevante en aantoonbare werkervaring met het inzetten van zijn/haar op het gebied van vitaliteit, inzetbaarheid en verzuim, gericht op het adviseren over en uitvoeren van maatregelen om verzuim te voorkomen of terug te dringen.
- De mate waarin de kandidaat aantoonbaar heeft bijgedragen aan verbeteringen of interventies op deze thema’s bepaalt de score.
- De kandidaat heeft relevante aantoonbare werkervaring binnen een zelforganiserende organisatie, waarin teamprocessen, eigenaarschap en samenwerking centraal staan.
- De kandidaat heeft relevante aantoonbare ervaring in een regierol, bijvoorbeeld als casemanager of projectbegeleider, waarin hij/zij proactief sturing gaf aan voortgang, afstemming en samenwerking tussen betrokken partijen.
- De kandidaat beschikt over aantoonbare kennis en ervaring met de toepassing van relevante wet- en regelgeving, waaronder: de Wet verbetering Poortwachter (1), CAO Rijk (2), en overige wetgeving op het gebied van arbeidsverzuim, re-integratie en inzetbaarheid (3).
- De motivatie van de kandidaat sluit aan bij de doelstelling en werkwijze van de RvdK: mens, proces en organisatie, met focus op herstel en inzetbaarheid.
- De motivatie geeft inzicht in de persoonlijke drijfveren en affiniteit met het werkveld van de RvdK
Competenties
Omschrijving interviewcriterium: Kandidaat weet snel de kernvraag in complexe materie boven tafel te krijgen. Kandidaat laat zien dat hij de diverse belangen in een complex veld kan overzien en ondanks de tegenstellingen in die belangen kan acteren. Kandidaat is deskundig en in staat zijn kennis en (werk)ervaring snel in te zetten. Kandidaat kan zich goed uitdrukken en is sociaal vaardig. Kandidaat past binnen het team:
- Communicatief vaardig (ideeën en oplossingen kunnen overbrengen en klantgericht zijn)
- Secuur
- Aanpassingsvermogen (zelfstandig en binnen team, zowel gestructureerd als improviserend kunnen werken)
- Stressbestendig (meerdere prioriteiten tegelijk aankunnen)
- Flexibel (kunnen omgaan met wijzigingen in prioriteiten)
Indicatie uurtarief:€ 90,50 – € 100,00
Vereiste Kwalificaties
- De kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde hbo-opleiding bij voorkeur op het gebied van HRM Arbeids- en Organisatiekunde of een vergelijkbare richting aangevuld met een gerichte opleiding in regie op verzuim zoals RCCM CROV of ROZ Dit wordt aangetoond in het CV
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als verzuimcasemanager of re-integratieadviseur waarbij hij/zij verantwoordelijk was voor de begeleiding van medewerkers bij (langdurig) verzuim en re-integratie Dit wordt onderbouwd in het CV of motivatie
- U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom hij/zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (maximaal 1 A4 – niet in de 3e persoon geschreven)
- De kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van en ervaring met relevante wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsverzuim en re-integratie zoals de Wet verbetering Poortwachter en de CAO Rijk Dit wordt onderbouwd in het CV of motivatie
- De kandidaat heeft aantoonbare ervaring als verzuimcasemanager binnen de Rijksoverheid waarbij hij/zij verantwoordelijk was voor de begeleiding en coördinatie van verzuim- en re-integratietrajecten De kandidaat is per 1 januari 2025 beschikbaar voor minimaal 32 uur per week
- De mate waarin de kandidaat aantoonbaar heeft bijgedragen aan verbeteringen of interventies op deze thema’s bepaalt de score.
- De kandidaat heeft relevante aantoonbare ervaring in een regierol, bijvoorbeeld als casemanager of projectbegeleider, waarin hij/zij proactief sturing gaf aan voortgang, afstemming en samenwerking tussen betrokken partijen.
- De kandidaat heeft relevante en aantoonbare werkervaring met het inzetten van zijn/haar op het gebied van vitaliteit, inzetbaarheid en verzuim, gericht op het adviseren over en uitvoeren van maatregelen om verzuim te voorkomen of terug te dringen.
- De kandidaat heeft relevante aantoonbare werkervaring binnen een zelforganiserende organisatie, waarin teamprocessen, eigenaarschap en samenwerking centraal staan.
- De kandidaat beschikt over aantoonbare kennis en ervaring met de toepassing van relevante wet- en regelgeving, waaronder: de Wet verbetering Poortwachter (1), CAO Rijk (2), en overige wetgeving op het gebied van arbeidsverzuim, re-integratie en inzetbaarheid (3).
- De motivatie van de kandidaat sluit aan bij de doelstelling en werkwijze van de RvdK: mens, proces en organisatie, met focus op herstel en inzetbaarheid.
- De motivatie geeft inzicht in de persoonlijke drijfveren en affiniteit met het werkveld van de RvdK
Is deze opdracht wat voor jou?
Zo werkt Bumper!
- Zoek eerst jouw droombaan: Begin met het vinden van die ene baan die jou écht aanspreekt. Heb je jouw ideale vacature gevonden? Vul dan je gegevens in, zodat we je beter leren kennen en verder aan de slag kunnen gaan.
- Wij maken een match: We nemen jouw profiel grondig door en kijken of er een perfecte match is met de vacature die jij hebt gekozen. Zo zorgen we ervoor dat je een serieuze kans maakt.
- CV & Motivatie: Lijkt alles goed te passen? Dan vragen we je om je CV en motivatiebrief een laatste update te geven. Geen zorgen, we ondersteunen je hierbij waar nodig, zodat je sterk voor de dag komt.
- Plaatsing: Is er een match en ben je geplaatst? Gefeliciteerd! Binnen 14 dagen na getekende urenstaat ontvang je de beloning die je verdient!